Jätä kommentti

Facebook – kuka sen kuplan puhalsikaan


Ensin rakennetaan kupla ja sitten puhkaistaan se. Draaman kaari on tuttu.

 Facebookin listautumista pörssiin on jo ehditty kutsua Yhdysvaltain pörssihistorian suurimmaksi munaukseksi. Kesäkuun alussa yhtiön arvosta oli sulanut listautumisen jälkeen kolmannes.

 Nyt nousevat esiin ne, jotka muistuttavat, ”olin varma, että kupla puhkeaa”. Näin aloittaa myös kommenttinsa Steven Levy Wired-lehdessä, mutta menee vähän pidemmälle. Hän nimeää ilmiön journalistiseksi kuplaksi. Journalismi rakensi Facebook –saagaa, kierrätti vanhoja juttuja, tarttui kaikkiin Zuckerbergin syötteihin ja teki hänestä uuden aikakauden messiaan. Ja huipultahan on vain yksi tie – alas.

Wired julkaisi jo viime syksynä kiinnostavan jutun siitä, mitä kaikkia paradokseja Facebookin kaltaisten yritysten pörssiin menoon liittyy: For High Tech Companies Going Public Sucks. Perusidea on se, että teknologiayritykselle pörssiomistus tuo monenlaisia ongelmia. Pörssiyhtiön tehtävänä on tuottaa omistajilleen rahaa, mieluiten lyhyemmällä kuin pidemmällä tähtäimellä. Yhtiön kehittäjien mahdolliset idealistiset arvot ja tavoitteet eivät enää tässä pelissä paljoa paina.

Pörssissä on vain yksi perussääntö: osta halvalla ja myy kalliilla. Tuttua pörssikuplissa on sekin, että piensijoittajat menevät mukaan kun taas isommat pelurit haistavat tilanteen. Isot sijoittavat näkivät, että Facebookin liikevaihto oli vain kymmenesosa Googlen liikevaihdosta, vaikka sen markkina-arvo oli noussut puoleen Googlen vastaavasta.

Kuplan puhkaisijat saivat lisää virtaa uutisesta, joka kertoi, että neljä viidestä Facebookin käyttäjästä ei ole ostanut mitään Facebookissa olleiden mainosten tai kommenttien pohjalta. Uutistoimisto Reutersin ja Ipsos-tutkimuslaitoksen kyselyn mukaan myös kolmannes vastaajista oli vähentänyt Facebookin käyttöä viimeisen puolen vuoden aikana.

 Mainonnan vaikuttavuuden arviointi on tunnetusti hankalaa. Kovin moni tuskin myöntää kysyttäessä ostaneensa jotakin mainoksen perusteella. Facebookin bisneksille on vain tullut viime aikoina muitakin huonoja uutisia – esimerkiksi General Motors ilmoitti lopettavansa mainonnan Facebookissa. Lisäksi yhä useammat käyttävät Facebookia kännykällä, mikä tarjoaa vähemmän mahdollisuuksia mainontaan.

 Toisaalta, Facebook saa tuloja paitsi mainoksista, myös ”yleisöjen” myymisestä mainostajille. Ja onhan siellä jo 900 miljoonaa käyttäjää, joista löytyy kiinnostavia kohdeyleisöjä erilaisiin tarkoituksiin. Tämän puolen taloudellisesta merkityksestä ei ole tosin näkynyt tarkempia tietoja. Joseph Turow kertoo kiinnostavassa kirjassaan The Daily You siitä, miten mainonnan luonne muuttuu verkossa.

Mainokset kuten journalistiset kuplatkin rakennetaan lupauksille tulevasta. Tarinat ja draama myyvät unelmia.

EV

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: