Jätä kommentti

Avointa journalismia – eli miksi luen Guardiania


Kävin 1980-luvun lopulla usein Lontoossa. Yksi elokuvissa näytetty mainos jäi pitkäksi aikaa mieleeni. Se oli The Guardian –lehden mainos. Siinä skini juoksee uhkaavasti kohti salkkumiestä, joka suojautuu varkaan lähestyessä. Mutta lopussa paljastuukin, että skini pelastaa salkkumiehen kaatuvan rakennuslavan alta. Mainoksen opetus: näkökulma ratkaisee ja paras journalismi kertoo lukijalleen ”koko kuvan”.

 Mainos vahvisti lukijasuhdettani Guardianiin pitkäksi aikaa. Nykyisin se on säilynyt tosin paljolti myös siksi, että lehti on edelleen ilmaisena tarjolla verkossa. Ja mobiililaitteeseenkin sen saa pikkurahalla. 

 Kun katsoin The Point of View -mainoksen äsken uudelleen YouTubesta, se oli säilyttänyt terävyytensä. Tosin videon opettajamainen kertojanääni leimaa mainoksen oman aikansa tuotteeksi. Sen verran hyvä mainos oli, että sama idea oli lainattu myöhemmin muistaakseni HS NYTin mainokseen.

 Journalismi on muuttunut paljon sitten 1980-luvun lopun, mutta Guardian on säilyttänyt asemansa kehityksen kärjessä. Siitä kertoo lehden tuore brändimainos Three Little Pigs tältä keväällä. Se on uusi tulkinta sadun kolmesta pienestä porsaasta. Jälleen kerran lehti lupaa kertoa ”koko kuvan”, nyt vain välineinä ovat printtilehden lisäksi kaikki tärkeimmät sosiaalisen median sovellukset.

 Kolme pientä porsasta kertoo paitsi mediamaiseman muutoksesta myös siitä, että totuuden selvittäminen ei ole yhtä yksinkertaista kuin ennen. Possut eivät ole viattomia eikä susikaan välttämättä sellainen pahis kuin luulisi.  Yksittäisen tapauksen ja moraliteetin alta kuoriutuu yhteiskunnallinen kysymys asuntovelallisten asemasta. Itse tarina ei ole yhtä terävä ja selkeästi piirretty kuin 80-luvun mainoksessa. Ehkä juuri siksi, että koko kuvan kertominen on muuttunut vaikeammaksi.

  Jäin miettimään, mitä mainokset kertovat oman aikansa journalismista. 25 vuotta sitten riitti se, että oli tarjolla luotettavaa sisältöä, erilaisia näkökulmia ja lukijalle eväät muodostaa kokonaiskuva asioista. Tämän päivän journalismissa pelkkä sisältö ei vielä riitä, vaan tarvitaan oikeat välineet, joista lukija kiinnostuu.  Siksi Guardiankin nostaa uuden mainoksen pääosaan välineet ja vuorovaikutuksen lukijoiden kanssa.

 Uusi mainos on osa lehden kampanjaa avoimen journalismin puolesta. Nieman Journalism Labin haastattelussa lehden päätoimittaja Alan Rusbridger korostaa, että Guardian ei halua olla pelkkä sanomalehti, vaan avoin journalismi on toimintaa kaikissa medioissa. Avoin journalismi edellyttää vuoropuhelua lukijoiden ja muiden aiheesta kiinnostuneiden kanssa, ennen ja jälkeen jutun kirjoittamisen ja julkaisemisen. Vasta sitten journalismilla on yhteiskunnallista merkitystä. (EV)

 ps. Johanna Vehkoo kirjoittaa Guardianin toimituspolitiikasta enemmän Journalismikritiikin vuosikirjassa 2011.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: