Jätä kommentti

Onko ison median aika ohi?


Amerikkalainen PEW –tutkimuslaitos julkaisi äskettäin synkkiä lukuja uutismedian kehityksestä. Toimittajien määrä vähenee edelleen ja vuodesta 2000 lähtien se on pudonnut jo 30 prosenttia. Uutismedian osuus mainosmarkkinoista kutistuu. Yksi harvoista valopilkuista Yhdysvalloissa oli sanomalehtien levikin laskun pysähtyminen – sunnuntainumeroiden levikki kääntyi jopa hienoiseen nousuun. Suomessakin Sanoma karsii rönsyjään ja vähentää väkeä.

PEW:n kyselyn mukaan lähes kolmannes vastaajista sanoi lopettaneensa vakiintuneiden uutisvälineiden seuraamisen, koska ne eivät enää vastaa heidän tarpeitaan. Mediateollisuuden kannalta ikävä uutinen oli se, että he edustavat pääosin uutisten heavy-usereita, koulutettua ja varakkaampaa väestöä.

Perinteisen uutismedian alamäki ei ole enää uutinen. Uutinen ei ole myöskään se, että uudessa mediaympäristössä tavallisilla median käyttäjillä sekä pienillä ja ketterillä organisaatioilla on enemmän vaikutusvaltaa, ainakin periaatteessa. Enää ei tarvitse kääntyä suurten uutisorganisaatioiden puoleen, vain viestit voi lähettää itse, sellaisena kuin haluaa.

Verkostoyhteiskunnan sosiologi Manuel Castells kutsuu ilmiötä nimellä mass-self-communication, jonka suomensimme kirjassamme henkilökohtaiseksi joukkoviestinnäksi. Youtube, Twitter, blogit tai ketjutetut sähköpostit ovat perinteisen kasvokkaisen tai ryhmäviestinnän teknisesti laajennettuja muotoja,. Ajoittain ne voivat tavoittaa laajoja, jopa globaaleja yleisöjä. Ne tarjoavat mahdollisuuden henkilökohtaiseen joukkoviestintään, niin lähettäjien kuin vastaanottajienkin näkökulmasta katsottuna.

Tällä viikolla ilmestyvässä kirjassaan The End of Big: How Internet Makes David the New Goliath, Nicco Mele todistelee ison median kuolemaa. Melen mukaan luottamus isoihin organisaatioihin rapautuu kiihtyvällä vauhdilla. Vain harvat isot uutismedian brändit säilyvät. Sen sijaan brändeiksi nousevat yhä useammin toimittajat, joko perinteisen mediateollisuuden sisältä tai – yhä useammin – sen ulkopuolelta. Yksilöllistymisen kulttuuri ei ruoki vahvaa kiinnittymistä instituutioihin, vaan pikemminkin toisiin yksilöihin ja pienempiin ryhmiin. Sosiaalisessa mediassa suuret organisaatiot harvoin pärjäävät.

Mele väittää, että tulevaisuudessa journalismin kuluttajat ja käyttäjät yhä harvemmin investoivat luottamustaan ja rahojaan suuriin mediaorganisaatioihin. ”Sen sijaan voi kuvitella, että he voisivat rahoittaa ihmisiä, joihin he luottavat ja joiden tuottamaa tietoa he arvostavat”.

Esimerkkejä tästä näkyy Suomessakin. Long Play on tunnettujen nuorten toimittajien kollektiivi, joka julkaisee reportaaseja tärkeistä yhteiskunnallisista aiheista. Se on kerännyt jutuillaan jo paljon huomiota, herättänyt keskustelua ja saanut jutuista maksavia lukijoita. Uusia yrittäjiä tarvitsee tuskin kauan odotella.

Melen kirja on saanut kehujen lisäksi myös muutamia happamia kommentteja siitä, miten taas yksi konsulttiguru povaa perinteisen median kuolemaa ja ylistää internetin ja sosiaalisen median autuutta. On myös huomautettu, että pienen median puolesta puhuva Mele itse nojautuu isoon kirjankustantajaan. 

Perinteisen uutismedian ahdinko kiteytyy niiden riippuvuuteen mainosmarkkinoista. Se näyttää menettävän otteensa nopeimmin kasvavista mobiilimainonnan markkinoista. Google, Twitter, Facebook ja Apple vievät siitä yhä suuremman osan.

Median myllerryksessä saattaa myös käydä niin, että isot ja pienet vain vaihtavat paikkaa. Perinteiset sisällön tuotantoon erikoistuneet mediajätit  kutistuvat keskisuuriksi ja korvautuvat uusilla Googlen ja Facebookin kaltaisilla mediajäteillä, jotka ovat onnistuneet tuotteistamaan ihmisten välisen vuorovaikutuksen. Tosin niidenkin suuruuden aika voi joskus loppua nopeasti kun käyttäjien luottamus katoaa. Median käyttäjän näkökulmasta voi vain toivoa, että median diversiteetti ei muutoksessa kutistu liikaa.  (EV)

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: