Jätä kommentti

Media ei ole vain tiedotusväline


Helsingin Sanomien kolumnisti Tommi Uschanov kirjoitti kiinnostavasti mediaan ja tiedotusvälineisiin liitetyistä mielikuvista: Luotatko mediaan vai tiedotusvälineisiin?

Verrattuaan kahta tuoretta suomalaista mielipidetutkimusta Uschanov havaitsi, että kun tiedotusvälineisiin luotti vähintäänkin ”melko paljon” 54 prosenttia vastaajista, mediaan luotti vain 27 prosenttia.

Uschanovin mukaan tämä liittyy niihin erilaisiin mielikuviin, joita sanoihin media ja tiedotusväline liitetään. Siinä missä media mielletään usein skandaalilööppien tekijäksi, tiedotusväline voi tarkoittaa vaikkapa ”Arvi Lindiä lukemassa rauhoittavasti viranomaisten tärkeää hätätiedotetta”.

Uschanovin päättely on osuvaa. Siihen liittyy kuitenkin yksi pulma. Hän nimittäin samaistaa median ja tiedotusvälineet turhan yksioikoisesti: ”Sanat tiedotusvälineet ja media merkitsevät kuitenkin samaa asiaa (kuten myös niiden synonyymi joukkoviestimet).”

Media ja tiedotusvälineet (tai joukkoviestimet) eivät ole kuitenkaan enää aikoihin tarkoittaneet vain samaa asiaa, ainakaan kaikille. Uschanovin esimerkissään käyttämä Arvi Lind onkin oireellinen, hänhän poistui ruudusta jo kymmenen vuotta sitten.  Silti hän on edelleen monien vanhempien suomalaisten mielessä journalismin tai tiedotusvälineiden luotettavuuden symboli.

Jo aikaisempien mielipidetutkimusten mediaa koskevien tulosten tulkinnassa on havaittu, että eri-ikäiset suomalaiset suhtautuvat mediaan eri tavoin. Vanhemmille ikäpolville media tarkoittaa ennen muuta joukkoviestintää ja journalismia, nuoremmille taas sosiaalista mediaa tai vaikkapa pelejä.  Jos parikymppisiltä kysyy mielipidettä mediasta, he tuskin ensimmäiseksi ajattelevat Hesaria tai Yleä.

Viimeisten 10–15 vuoden aikana mediamaisema on muuttunut perin pohjin. Eniten sitä ovat muovanneet Googlen ja Facebookin kaltaiset yritykset, joita monet eivät edes pidä mediayrityksinä. Nehän eivät tuota sisältöä – varsinkaan journalismia – vaan jotain ihan muuta.

Päivitin äsken median käyttöä ja mediataloutta koskevia tilastoja keväällä ilmestyvään Mediayhteiskunnan kolmanteen painoksen. Tein Talouselämän 500 suurimman yrityksen listauksesta (2012) taulukon kymmenestä suurimmasta mediayrityksestä. Sijalle seitsemän nousi ensi kertaa hiukan toisenlainen mediayritys, Rovio 152 miljoonan euron liikevaihdolla. (Talouselämän luokituksessa Rovio oli tosin merkitty tietotekniikkayritykseksi).

Nykyään ei ole kovin mielekästä kysyä, luotatko mediaan. Media ei ole enää mikään selvärajainen instituutio. Se ei myöskään ole pelkkä – enemmän tai vähemmän luotettavien – sisältöjen tuottaja. Tuskin se on koskaan sitä ollutkaan. Media on vuorovaikutuksen ja viestinnän väline, jolla on nykyään aika monia muotoja. Ehkä niiden erottelemiseksi pitäisi ryhtyä keksimään uusia nimiä. (EV)

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: