Jätä kommentti

Synnyttääkö digikumous mobiilin alaluokan?


Viime aikoina on puhuttu paljon siitä, miten kaikki muuttuu mobiiliksi. Erään ennusteen mukaan journalismikin on kohta jo pelkästään mobiilia. Maailmanlaajuisesti mobiilien laajakaistayhteyksien määrä ylitti kiinteät yhteydet jo 2010. Tulevaisuudessa yhä useammat käyttävät pelkästään mobiiliyhteyksiä.

Mobiiliteknologian hyötyjä on mainostettu paljon, syystäkin. Mutta onko kehityksessä myös riskejä? Kyllä ja niistä pitäisi puhua enemmän, sanoo Rutgersin yliopiston viestinnän professori Philip Napoli. Tapasin Napolin viime viikolla New Yorkissa.

Napoli on lanseerannut termin mobiili alaluokka. Provokatiivisen teesin mukaan vain mobiiliyhteyksien ja älypuhelinten varassa olevat uhkaavat luisua toisen luokan kansalaisiksi, pelkiksi sisältöjen kuluttajiksi ja jakajiksi. Kännykällä voi kyllä tviitata, jakaa valokuvia, katsoa lyhyitä videopätkiä tai pelata yksinkertaisia videopelejä, mutta muu onkin jo haastavampaa.

Ei siis kuulosta ihan siltä, mitä web 2.0. profeetat ovat meille luvanneet. Television sohvaperunoistahan piti syntyä internetin myötä uusi aktiivinen yleisö, joka ei pelkästään kuluta, vaan myös itse tuottaa mediasisältöjä ja haastaa vallanpitäjät verkottumalla toisten aktiivisten käyttäjien kanssa. Muutamat tutkijat ovat tosin arvioineet kriittiset web 2.0 utopioita. Esimerkiksi kirjassaan The culture of connectivity, Jose van Dijck huomauttaa, että vain pieni osa internetiä ja sosiaalista mediaa käyttävistä on aktiivisia sisältöjen tuottajia.

Väitteensä tueksi Napoli on käynyt läpi ja analysoinut ison kasan internetin ja sosiaalisen median käyttöä koskevia tutkimuksia. Kapasiteetiltaan mobiililaitteet ja –yhteydet ovat selvästi heikompia kuin kiinteät yhteydet tai pöytäkoneet ja kannettavat tietokoneet, eikä ero näytä nopeasti katoavan. Mobiilikäyttöä varten räätälöidyt sivustot ovat suppeampia muihin internet-sivustoihin verrattuna. Lisäksi mobiiliteknologiaan liittyvä appikulttuuri luo suljettuja ympäristöjä portinvartijoineen. Siis jotakin muuta kuin lupaus avoimesta internetistä antaa ymmärtää.

Merkittävin ero liittyy käyttötapoihin. Kaiken kaikkiaan mobiilikulttuuri on tehty ennen kaikkea kuluttajalle, joka pysyttelee palveluntarjoajan rakentamassa siilossa, kuluttaa mediasisältöjä, suosittelee ja jakaa niitä eteenpäin. Yritykset haluavat pitää kuluttajat brändiheimonsa uskollisina jäseninä, mutta eivät erityisemmin kannusta muunlaiseen aktiivisuuteen.

Aktiivisempi sisältöjen tuottaminen ja muu luovempi median käyttö sujuu myös mobiiliympäristössä nihkeämmin, arvioi Napoli. Hän siteeraa esimerkiksi Wikimedia –säätiön tutkimusta, joka osoitti, että tabletteihin siirtyvät eivät tuottaneet enää läheskään yhtä paljon sisältöä kuin aiemmin pc:n tai kannettavan tietokoneen käyttäjinä.

Mobiilivallankumouksen hyötyjinä on mainittu usein Afrikan maat, joissa kiinteitä yhteyksiä on heikosti tarjolla. Eräs tutkimus kenialaisista mobiililaitteiden varhaisista omaksujista kuitenkin osoitti, että hyöty jäi vähäiseksi kun mobiilikäyttöön soveltuvia sisältöjä oli huonosti saatavilla. Käyttäjät joutuivat tyytymään lähinnä tunnettuihin kansainvälisiin sivustoihin kuten Facebook tai YouTube.

Napolin siteeraamat tutkimukset ovat toki vasta hajanainen kokoelma analyyseja eräästä siirtymävaiheesta, joten teesi kaipaa vielä vankempaa tukea. Mutta loogisesti ajatellen hänen väitteensä uuden digitaalisen kuilun syntymisestä on uskottava skeanaario. Tosin määritelmät yleisön aktiivisuudesta tai passiivisuudesta kaipaavat tarkennuksia kuten Henry Jenkins ja kumppanit osoittavat kirjassaan Spreadable media, joka niinikään kritisoi web 2.0. utopioita.

Millaiseksi muodostuvat niiden nuorten mediankäyttötavat, joille mobiiilaitteet ovat ainoa väylä internetiin ja median käyttöön? Jokin aikaa sitten ilmestynyt Elina Nopparin Mobiilimuksut raportti piirtää osuvan tästä muutoksesta – siitä miten nopeasti älypuhelimet ja tabletit ovat tulleet keskeiseksi osaksi lasten ja nuorten median käyttöä.

Kun ”mobiilinatiivien” touhuja on jo ehditty ihastelemaan, ehkä olisi jo aika pysähtyä miettimään, mitä kaikkea tämä mobiili murros oikein tuo mukanaan. Tarkoittaako se ”passiivisen yleisön” paluuta, Napoli kysyy provosoivasti.

Esa Väliverronen

@exumusic

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: