2 kommenttia

Televisio broadcastingin jälkeen


Television kuolemasta on puhuttu jo jonkin aikaa ja vähitellen alkaa näyttää siltä, että jotakin on tapahtumassa. Vanha broadcast –televisio siirtyy pikkuhiljaa historiaan tai ainakin takavasemmalle. Mutta mitä mahtaa tulla sen jälkeen?

Netflixin toimitusjohtaja Reed Hastings on yksi niistä, joka on ahkerasti povannut broadcast –television loppua. Viime vuoden lopulla hän ennusti perinteisten tv-lähetysten loppuvan vuoteen 2030 mennessä.

2000-luvulla televisiomaisemaa on myllerretty paljon. Uusia kanavia on tullut valtavasti, samoin uusia tapoja katsoa ohjelmia. Ne täydentävät tai korvaavat tv-vastaanottimia. Lisäksi internetin ja sosiaalisen median kehitys on tuonut yksisuuntaisen broadcastingin rinnalle vuorovaikutteisen viestinnän, jota television näkökulmasta on kutsuttu second screeniksi.

Tärkein muutos on siinä, että television katsojat seuraavat entistä vähemmän heille valmiiksi paketoitua ja ajastettua lähetysvirtaa. Se sijaan he katsovat mieluummin itse valitsemiaan sisältöjä silloin kuin itse haluavat.

Asuin viime vuoden loppupuolen Yhdysvalloissa, lähinnä New Yorkissa ja Los Angelesissa. Kolmessa eri asunnossa, joista vain yhdessä oli televisio. Tai tarkkaan ottaen jokaisessa oli kyllä tv-ruutu, mutta vain yhdestä pääsi katsomaan televisiokanavia. (Eikä sekään tarjonta juuri houkutellut: Fox News ja muuta sellaista, no tiedättehän …)

Paikalliset ystäväni valistivat, että Amerikassa kaapelikanavapaketit ovat tolkuttoman kalliita. Mutta toinen, tärkeämpi syy oli varmaan se, että ne alle 35-vuotiaat kaupunkilaiset, joilta asunnon olin vuokrannut, eivät enää välitä perinteisestä televisiosta. Heille riittää se, että ruudusta on tarjolla Netflix, HBO, Hulu, YouTube ja muut vastaavat palvelut. Sitä nuoremmat eivät ehkä kaipaa enää isoa ruutuakaan.

Median murroksen huomaa ulkomailla paremmin kun ei asu hotelleissa, joissa televisio näyttää edelleen olevan vakiovaruste. Siitä on tullut jonkinlainen muinaisjäänne hyvästä palvelutasosta.

Huomasin pian, etten enää kaipaa perinteistä televisiota. Varsinkin kun HBO ja Netflix tarjosivat ihan riittävästi loistosarjoja ja dokumentteja. Laadukkaampaa amerikkalaista PBS-tarjontaa vähän kaipasin, mutta sitäkin löytyi pienellä vaivalla YouTuben kautta.

Yksi ajan merkki on sekin, että yksi vanhan television syrjäyttäjistä, YouTube luopui perinteisestä sloganistaan ”broadcast yourself” kaksi vuotta sitten. Iskulause oli pudonnut pois jo muutaman kerran aiemminkin, mutta nyt muutos näyttää lopulliselta.

Television murros näkyi hyvin myös äsken jaetuissa Golden Globe-palkinnoissa. Palkintoja kahmivat Netflix, Showtime ja vieläpä Amazon. Sen sijaan Yhdysvaltain neljä suurinta kaapelikanavaa joutui poistumaan Golden Globe-gaalasta tyhjin käsin. Viime vuosien palkintorohmu HBO keräsi eniten ehdokkuuksia, mutta sai tällä kertaa tyytyä yhteen pystiin.

HBO:n ja Netflixin menestystarinat ovat jo tuttuja, mutta nyt myös ”kaiken kauppias” Amazon näyttää alkuhaparoinnin jälkeen onnistuneen myös television puolella. Amazonin Transparent pokkasi vuoden parhaan komedian palkinnon. Amazon tarjoaa omia tv-sarjojaan 99 dollarin vuosimaksulla, jonka houkuttimena on verkosta ostettujen tuotteiden ilmainen postitus.

Amazonin liiketoimintamalli poikkeaa myös muista tv-alan toimijoista: tavoitteena on ensi sijassa edistää Amazonin muiden tuotteiden myyntiä. Suuren yleisön hittien sijaan yhtiö aikookin keskittyä niche-yleisöihin. Amazon ilmoitti myös äsken pestanneensa Woody Allenin ohjaamaan uutta tv-sarjaa.

Television murrokseen varaudutaan myös Suomessa. Ylen julkaisujohtaja Ismo Silvo ennusti jokin aika sitten, että Ylellä on viiden vuoden kuluttua todennäköisesti vain kaksi tv-kanavaa nykyisten neljän sijasta. Yle Areenasta on vähitellen tulossa tärkein jakelukanava. Sitä rakennetaan nyt helpommaksi ja kiinnostavammaksi personoinnin keinoin eli ottamalla huomioon käyttäjän mieltymykset ja aiemmat valinnat.

Television katselu, muodossa tai toisessa, jatkunee silti. Vaikka katselu nuorempien ikäluokkien parissa putoaakin selvästi, on se edelleen merkittävä tapa viettää vapaa-aikaa. Amerikkalaiset katsovat televisiota keskimäärin 5 tuntia päivässä ja suomalaisetkin 2,5 tuntia.

Television muutoksen vauhti voi tosin vielä yllättää. Eikä suunnastakaan ole täyttä varmuutta.

Esa Väliverronen

@exumusic

Advertisements

2 comments on “Televisio broadcastingin jälkeen

  1. […] ovat perinteiset tv-yhtiöt ja kaapelikanavat, jotka ovat jääneet lepäämään laakereillaan. Television murros on viime vuosina alkanut näkyä toden […]

  2. […] Vaikka Martinin kirja kuvaa 2000-luvun alun televisiota läheltä, tekijöiden näkökulmasta, hän avaa myös joitakin näkymiä siihen, miksi televisio nousi uuteen kukoistukseen juuri 2000-luvun taitteessa. 1980-luvulla alkanut ja vuosituhannen vaihteessa voimistunut tv-yleisöjen fragmentoituminen avasi tilaisuuden uudenlaisille, kokeileville sarjoille, jotka eivät yrittäneet miellyttää kaikkia. Martinin mukaan aiemmin yksi suuri este uudistuksille, olivat mainostajat, joka närkästyivät herkästi, jos ohjelmat eivät tarjonneet heidän tuotteilleen sopivaa ympäristöä. HBO:n kaltaisilla, ilman mainoksia toimivilla kaapelikanavilla ei tätä ongelmaa ollut. 70-luvulla perustettu ja alunperin enemmän elokuviin keskittynyt HBO loi nahkansa 90-luvulla. Se otti riskejä, satsasi käsikirjoittajiin ja antoi heille vapauden kehittää visioitaan. Hieman myöhemmin saman tekivät FX ja AMC. (2010-luvulla samaa kunnianhimoista linjaa ja tv:n mullistusta ovat jatkaneet Netflix ja Amazon. […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: