1 kommentti

Netflix mullisti television


Televisio ei ole enää entisensä. Kun ennen oli tapana lähettää ohjelmat satelliitin tai kaapelin kautta tv-vastaanottimeen, nyt ne voi saada katsottavaksi myös internetin ja tietokoneen – tai älytelevision – kautta. Ennen tv-yhtiöt järjestivät tarjonnan valmiiksi paketoiduksi ohjelmavirraksi, nykyään suoratoistopalvelu läväyttää katsojan valittavaksi koko ohjelmistonsa. Suosikkisarjansa koko tuotantokauden voi katsoa vaikka putkeen samana päivänä.

Kaikki ei tietenkään ole muuttunut. Satelliitti ja kaapeli ovat edelleen television valtavirtaa. Perinteinen televisio jyrää myös katselutilastoissa. Mutta jonkinlaisen vallankumouksen suoratoistopalvelut ovat television katseluun tuoneet. Muutoksen vauhti näyttää vain kiihtyvän. Tuon kumouksen ytimessä on Netflix.

Netflix ei keksinyt suoratoistoa, vaan Hulu ja muutamat muut olivat asialla jo ennen. Netflix kuitenkin jyräsi kilpailijansa valtavalla katalogillaan. Videoiden postimyyntifirmana 1997 aloittanut Netflix näivetti ensin tieltään monet videokaupat. Aloittaessaan suoratoistopalvelut 2007 sillä oli kilpailijoihin verrattuna ylivertainen tarjonta. 2010-luvulla Netflixin vauhti on kiihtynyt. Sen menestystä tuskin moni osasi odottaa vielä muutama vuosi sitten. Neflixin tarjontaa ei pidetty kovin laadukkaana eikä suoratoiston uskottu tarjoavan riittävän hyvätasoista kuvaa ja ääntä. Yksi harvoista oli äsken edesmennyt New York Timesin legendaarinen toimittaja David Carr, joka jo kolumnissaan kesällä 2013 näki Netflixissä television tulevaisuuden.

Viime viikolla New York Times kertoi Netflixin aiemmin tarkoin varjellut tilaajamäärät. Yhdysvalloissa tilaajia oli viime vuoden lopussa lähes 38 miljoonaa, yhteensä 50 maassa 57 miljoonaa.

Suomessakin Netflixillä oli viime vuonna tilaajia peräti 540 000, Ruotsissa peräti 1,1 miljoonaa. Muualla Euroopassa Netflixin käyttö on yleistynyt suhteellisesti ottaen hitaammin kuin Pohjoismaissa. Kun Suomessa on Tilastokeskuksen arvion mukaan noin 2,5 miljoonaa kotitaloutta, tarkoittavatko luvut, että Netflix näkyisi joka viidennessä taloudessa? Aika hyvin kun muistetaan, että yhtiö aloitti suoratoistopalvelun Suomessa lokakuussa 2012, varsin suppealla valikoimalla.

Tosin on hiukan epäselvää, tarkoittavatko luvut todella sitä, että Netflixillä oli yli puoli miljoonaa tilaajaa vuoden 2014 lopussa. Vain kenties sitä, yhtiöllä on tuo määrä tilauksia vuoden aikana, jolloin lukua kasvattavat lyhytaikaiset tilaukset. Jotkut saattavat tilata palvelun vain lyhyeksi aikaa kerrallaa, niin että ehtivät katsoa suosikkisarjansa.

Netflixiä on arvosteltu siitä, että sen tarjonta Euroopassa on selvästi suppeampi kuin Yhdysvalloissa. VPN-yhteyden hankkimalla maarajoituksia on kuitenkin mahdollista kiertää.

Kun Netflixin kilpailija kaapelikanava HBO ilmoitti aloittavansa oman, kaapelitilauksista irrallisen, suoratoistopalvelunsa viime vuonna, Netflixin pörssikurssi syöksyi hetkeksi alas. Ilmoitus säikäytti sen verran Netflixiä, että se ilmoitti heti lisäävänsä kirjastoonsa kaikki suosikkisarja Frendien jaksot.

HBO on ollut television laadun tavaramerkki viimeiset kymmenen vuotta. Se on kahminut eniten pystejä tv-alan vuosittaisissa palkintogaaloissa. Netflix aloitti omien sarjojensa esittämisen 2012. Sen jälkeen sekin on voittanut jo muutamia palkintoja mm. House of Cards ja Orange is the new black –sarjoillaan.

Uusi kilpailija suoratoistopalveluissa on nyt Amazon omalla Amazon Prime videopalvelullaan. Sen ensimmäinen omaa tuotantoa oleva sarja ylsi Golden Globe-palkintoon viime tänä vuonna.

HBO:n esimerkki ja kiristyvä kilpailu laatusarjoilla on tuottanut amerikkalaisen television uuden kultakauden. Kilpailun häviäjiä ovat perinteiset tv-yhtiöt ja kaapelikanavat, jotka ovat jääneet lepäämään laakereillaan. Television murros on viime vuosina alkanut näkyä toden teolla.

On mielenkiintoista nähdä, mihin Netflixin ja HBO:n kilpailu johtaa. Toistaiseksi pääasiassa kaapelikanavilla katsottava HBO johtaa, sillä on yhteensä 100 miljoonaa tilaajaa. Mutta suoratoistossa HBO on Netflixin rinnalla pikkutekijä. Uusiksi kilpailijoiksi ovat nousseet Popcorn Timen kaltaiset palvelut, jotka mahdollistavat piraattivideoiden katselun.

HBO ja Netflix tarjoavat molemmat ohjelmistonsa ilman mainoksia. Niiden toimintastrategiassa on myös mielenkiintoinen ero. Uusien piilaakson mediayritysten tapaan Netflix luottaa laajaan käyttäjädataansa ja algoritmeihin, joiden pohjalta se suunnittelee uuden ohjelmistonsa. HBO puolestaan luottaa enemmän kokemukseen ja vaistoon sekä tietysti tunnettuihin ja palkittuihin tekijöihinsä.

Esa Väliverronen

@exumusic

Mainokset

One comment on “Netflix mullisti television

  1. […] tekivät FX ja AMC. (2010-luvulla samaa kunnianhimoista linjaa ja tv:n mullistusta ovat jatkaneet Netflix ja […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: