Jätä kommentti

Showrunner tarvitsee vastavoiman – tapaus True Detective 2


(Olen yrittänyt välttää spoilereita – sarjan toinen kausi alkaa kakkosella vasta tammikuussa 2016 – mutta ei se tietenkään ihan onnistunut)

Loistavan ykköskauden 2014 jälkeen HBO:n True Detectiven toinen kausi tänä kesänä sai Amerikassa melko nuivan kritiikin. Kun oli pedattu näin kovat odotukset, lopputulos oli tietysti pettymys. Käsikirjoitus ei ollut ihan samaa tasoa eikä näyttelijöissä sellaista karismaa kuin edellisessä. Myös tyylilajin vaihtuminen hämmensi varmaan monia. Sarjan katsojamäärät Yhdysvalloissa putosivat alun reilusta kolmesta miljoonasta runsaaseen kahteen.

Oma veikkaukseni on, että käsikirjoittaja-showrunner Nic Pizzolattolta puuttui nyt edelliskauden hienosti ohjanneen Cary Fukunagan tarjoama vastavoima. Parivaljakon huhuttiin riitautuneen ja nyt mukana oli seitsemän eri ohjaajaa. Kaksi ensimmäistä jaksoa oli ohjannut Justin Lin ja ne olivat kaikkein sekavimpia.

Tv-sarjojen taustoja ja ryhmätyön dynamiikkaa kuvaa hienosti Brett Martin kirjassaan Difficult Men (Penguin Books 2014). Hankalat miehet on tekijöiden haastatteluihin perustuva kuvaus amerikkalaisen television 2000-luvun alun kultakaudesta ja sarjoista Sopranos, Mullan alla, Wire, Mad Men ja Breaking Bad.

Kirjassa Martin antaa myös uskottavan selityksen sille, miksi Wiren viimeinen tuotantokausi jäi muita vaisummaksi. Käsikirjoittaja Simon halusi siinä kertoa kaiken sanomalehdistön rappiosta, minkä hän entisenä toimittajana tunsi erityisen hyvin. Aiemmin hänen aisaparinaan sarjaa käsikirjoitti entinen poliisi Ed Burns ja he sparrasivat toistensa heikkouksia. Burns lähti kuitenkin muihin töihin, eikä juuri osallistunut Wiren viimeiselle kaudelle. Vastavoiman puuttuessa Simon ei nähnyt heikkouksiaan, vaan viimeiselle kaudella saarnasi hiukan liikaa sen sijaan, että olisi kehitellyt draamaa.

Epäilen, että Pizzolattolle on käynyt hiukan samoin kuin Simonille. Hän oli diktaattori käsikirjoitustiimissään, eikä ohjaajakaan tuonut mitään uutta hänen visioonsa. Kakkoskaudella True Detective siirtyi Lousianan rämeiltä eteläisen Kalifornian asfalttiviidakkoon. Tunnelma on ehkä vielä astetta synkempi kuin edellisessä, mutta vailla ykköskauden hämärän kultin mysteerejä. Siinä missä ykkönen oli rikosjännärin ja kauhuleffan risteytys, kakkonen on perinteisempi film noir, Pitkät jäähyväiset nykyaikaan ja televisioon sovitettuna. Siinä on hienoja kuvia ja tunnelmia, muutama loistava kohtaus, mutta rytmi ajoittain kadoksissa.

Tunnelmaltaan kakkoskausi on toki hieno, mustaakin mustempi noir: LA:n synkät asfalttiviidakot, korruption pohjaton syvyys ja ihmisten ponneton rimpuilu vastustamattomien voimien edessä. Mutta tunnelmakaan ei ihan kaikkea pelasta, vaikka nostaakin sarjan selvästi keskitason yläpuolelle.

Vaikka kakkoskausi paranee alun sekoilusta loppua kohden, sitä katsoessa käy vääjäämättä mielessä, että showrunner Pizzolatto olisi kaivannut jonkun panemaan kampoihin. Dialogi on paikoitellen aivan huikeaa – ja kiitos myös suomentajalle: motherfucker=kyrväke – mutta paikoitellen melkoisia latteuksia, joita Frank (Vince Vaughn) joutuu puhumaan lämpimikseen.

Pizzolatto sai aikanaan kritiikkiä ykköskauden ohuesta naiskuvasta. Ihan aiheesta. Nyt mukana onkin kiehtovan kompleksinen etsivä Ani Bezzerides (Rachel McAdams). Mutta hänetkin hukattiin kokonaan lopussa kun piti antaa tilaa miessankarien amok-juoksulle.

Jos rikosvyyhden takaa haluaa kehiä tarinan ytimen, niin se on kai isän ja pojan suhde. Päällimmäiseksi nousi etsivä Rayn (Colin Farrell) suhde poikaansa, jonka viimeinen näkeminen lopulta sinetöi Rayn kohtalon. Ja Ray päätyi lopussa metsään, aivan kuten hänen isänsä oli kolmosjakson unessa ennustanut. Suhde isään piinasi myös Frankia loppuun asti, hänen laahustaessaan haavoittuneena autiomaan poikki. Mutta tähän isä-poika suhteeseen olisi kaivannut vielä uusia tasoja.

Jos putosit ajoittain kärryiltä – kuten minäkin – jaksojen juonikuvaukset löytyvät esimerkiksi Guardianista ja New York Timesista, ja parhaimmat sellaiset varmaankin Slatesta.

Esa Väliverronen

@exumusic

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: