Jätä kommentti

Teknologiayhtiö sensorina – miksi emme kutsu Facebookia mediayhtiöksi?


Facebook synnytti viime viikolla kohun sensuroimalla norjalaisen kirjailijan Tom Egelandin julkaiseman Vietnamin sodan aikaisen legendaarisen kuvan, jossa joukko napalmin polttamia lapsia juoksee pakoon. Kuvassa yksi lapsista on täysin alaston. Egeland jakoi kuvan Facebookissa yhtenä esimerkkinä valokuvista, jotka muuttivat historiaa. Myöhemmin Facebook poisti kuvan myös Norjan päämisterin päivityksestä

Aftenposten-lehden päätoimittaja julkaisi avoimen kirjeen, jossa paheksuttiin sensurointia. Pian kuoroon yhtyi joukko sananvapauden puolustajia. Hetken mietittyään Facebook päätti palauttaa kuvan sen ”ikonisen aseman ja historiallisen merkityksen” vuoksi. Yhtiö päätyi siihen, että kuvan julkaiseminen ei vaaranna taistelua lapsipornon levittämistä vastaan.

Oliko tapaus voitto sananvapauden puolustajille? Ei oikeastaan, sanoo University of Londonin journalistiikan professori Jane Singer. Vaikka itse sensuurijupakan päätös olikin järkevä, sananvapauden puolustajien tuskin kannattaa vaatia Facebookia pidättäytymään sananvapauden vastuullisesta käytöstä eli julkaisemiseen liittyvästä harkinnasta.

Facebook kutsuu itseään teknologiayritykseksi ja kieltää olevansa mediayritys. Viimeksi elokuussa Mark Zuckerberg torjui epäilyt siitä, että Facebook olisi tai pyrkisi muuttumaan mediayhtiöksi. ”No, we are a tech company, not a media company,”

Vaikka Zuckerbergin vastauksen taustalla oleva kysymys koskikin Facebookin uusia suunnitelmia julkaisemisen suhteen, on vastaus monella tapaa kiinnostava. Facebook kutsuu itseään johdonmukaisesti teknologiayritykseksi tai alustan tarjoajaksi, koska sen mielestä teknologia on jotakin neutraalia.

Vaikka Facebook käyttää melkoista julkaisemiseen liittyvää valtaa uutisvirtaa suodattavilla algoritmeillaan, se aina korostaa, että myös algoritmit ovat neutraaleja, eivät inhimillisen valinnan tulosta. Nehän ovat vain loputtoman pitkä rivi koodia. Todellisuudessa algoritmeista on tullut uusia portinvartijoita.

Teknologian ja neutraaliuden taakse piiloutuminen on tietysti tärkeä strategia, jolla yhtiö pysyttelee erossa julkaisemiseen liittyvästä ikävästä säätelystä.

Mediayhteiskunta –kirjassa kutsuimme niin Facebookia kuin Googlea (Alphabet) myös mediayrityksiksi. Näin siksi, että mediayritykset eivät ole enää vain sisällön tuottajia, vaan jotain muutakin. Molemmat saavat valtaosan tuloistaan mainonnasta ja ovat mediabisneksen keskeisiä toimijoita tänä päivänä. Valtaosa liikenteestä uutissivustoille tulee Facebookin ja Googlen palvelujen kautta.

Tämä tekee uutisten ja muiden mediasisältöjen tuottajista hyvin riippuvaisia näistä jättiläisistä, jotka itsepintaisesti kutsuvat itseään teknologiayrityksiksi. Vaikka ne ovat jotain muutakin.

Esa Väliverronen

@exumusic

 

 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: