Jätä kommentti

Miltton-Sdp-Miltton?


screen-shot-2017-02-06-at-6-06-46-1

Sdp pestasi puoluesihteerikseen nuhteettoman vaikuttajaviestinnän ammattilaisen, Antton Rönnholmin. Puolue sai mitä halusi: nuoruutta, avoimuutta, älyä, puhetaitoa. Rönnholm puhui itsensä demariväen sydämiin todistamalla, että oli poikasena pitänyt kädestä Kalevi Sorsaa ja ollut joskus myöhemmin demarinuorten yhteissaunassa. Kantademarista syttyi politiikan tähti, jonka myös mediat hyväksyivät varauksetta.

Ilonpilaajan roolin otti tällä kertaa Thomas Wallgren (sd). Hän ihmetteli Rönnholmin työhistoriaa muun muassa vaikuttajaviestintään erikoistuneen Milttonin palveluksessa.

”Miten on mahdollista, että puolueeni, Sdp, voi valita puolueensa ytimeen ihmisen, joka on ilmeisesti ihan viimepäiviin saakka työkseen edistänyt maksukykyisten asiakkaiden, tyypillisesti suuryhtiöiden, valtaa kansanvallan kustannuksella?”, hän kysyi Facebook-seinällään.

Toverit ja vähän muutkin riensivät puolustamaan tuoretta puoluesihteeriä: Rönnholm on kunnon kaveri, hän ansaitsee mahdollisuuden, ja sitä paitsi puolue tarvitsee viestintäosaamista. Politiikan tutkija Mari K. Niemi ja kansanedustaja Maria Guzenina pohtivat, olisiko kaverista puolueen ”tarutujuseksi”.

Jätetään demarit käymään jäsentenvälisiään ja katsotaan tilannetta bisneksen kannalta.

*

Mille tahansa hieman isommalle yritykselle on ensiarvoisen tärkeää muodostaa toimivat suhteet poliittiseen eliittiin. Suhteilla voi edistää bisnestä rakentamisesta terveydenhoitoon. Siksi monet yrittäjät verkottuvat poliittisten päättäjien kanssa ja siirtyvät joskus myös itse politiikkaan. Liikenne toimii myös toiseen suuntaan, mistä Laura Räty (kok), Taru Tujunen (kok) tai vaikkapa demareiden ex-puoluesihteeri Mikael Jungner ovat hyviä esimerkkejä. (Tujunen ja Jungner ovat poliittisen uransa jälkeen muuten siirtyneet viestintäbisnekseen.)

Milttonin kaltaisten vaikuttajaviestintää harjoittavien yritysten ja poliittisen koneiston suhde on kuitenkin herkkä. Ne eivät ole politiikan kannalta mitä tahansa yrityksiä, koska ne ovat tehneet kauppatavaran siitä, mitä normaalisti jaetaan demokraattisen yhteiskunnan vaaleissa. Tämän tuotteen nimi on poliittinen vaikutusvalta. Joidenkin mielestä juuri poliittisen vaikutusvallan tuotteistaminen muodostaa uhan demokraattiselle päätöksenteolle.

Miltton Groupin hallitusta johtaa Jorma Ollila. Hän on varmaan ollut suhteellisen tyytyväinen yrityksen verkottumiseen poliittisten päättäjien suuntaan. Näkyvin (ja vain näkyvin) esimerkki tästä on entisen puolustusministerin ja europarlamentaarikon Carl Haglundin pestaaminen yhtiön hallitukseen. Hänen mukanaan firmaan tuli runsaasti politiikan sisäpiiritietoa sekä kotimaisia ja eurooppalaisia verkostoja.

Päinvastoin kuin monet avainyritykset, poliittiset puolueet eivät Suomessa tiettävästi solmi salassapitosopimuksia (NDA). Sopimukset rajoittavat työntekijän mahdollisuuksia käyttää saamiaan tietoja ja verkostoja työnsä ulkopuolella. Niinpä Haglundin poliittinen pääoma on voitu ongelmitta muuttaa tavaraksi, siis osaksi Milttonin voitonmuodostusta. Jo pelkästään maininta, että Haglund kuuluu yhtiön hallitukseen, on rahanarvoinen viesti. Samaa funktiota palvelee myös Ollila, mutta bisneksen suunnasta.

Lobbausbisneksessä on oivallettu, että hommaa voidaan hoitaa myös toiseen suuntaan. Jos poliitikot ja heidän avustajansa ovat valmiit siirtymään vaikuttajaviestintään, miksei bisneksestä voisi yhtä hyvin rakentaa kulkuväylää poliittisiin tehtäviin? Alan yrityksellä on hyvä syy rohkaista poliittisesti lahjakkaita ja kenties jo verkostoituneita työntekijöitään hakeutumaan politiikkaan.

En tiedä, mitä Rönnholmin kohdalla on tapahtunut. Jos olisin Milttonin johtaja, puristaisin hänen kättään, onnittelisin ja sanoisin että pidetään yhteyksiä. Pitäisin visusti mielessä sen, että puoluesihteerin hommassa kyetään keräämään merkittävä poliittinen pääoma ja suhdeverkosto. Samalla muistuttaisin itseäni siitä, että puoluesihteerit joutuvat koville ja haluavat ennemmin tai myöhemmin palata takaisin oikeaan elämään ja kunnon liksoille. Tenniskaverille saattaisin ohimennen naurahtaa: ”Laitoin toverin kasvamaan korkoa!”

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: