Jätä kommentti

Valokuva terrorismia tukemassa


burhan

Arvostetun World Press Photo of the Year -palkinnon voitti tänä vuonna Burhan Ozbilici Venäjän Turkin suurlähettilään murhaa esittävällä kuvalla. Kilpailun juryn puheenjohtaja, ansioitunut Magnum-kuvaaja Stuart Franklin, äänesti kuitenkin päätöstä vastaan.

Hänen mielestään on epäeettistä antaa näin iso palkinto kuvalle murhasta, joka tehdään lehdistötilaisuudessa julkisuuden tavoittelemiseksi. Franklin osallistui kannanotollaan keskusteluun siitä, kuinka paljon terroritekoja ylimalkaan pitäisi uutisoida ja näin toteuttaa terroristien tavoitteita. Guardianissa julkaistussa kirjoituksessaan hän myös arveli, että kuvan palkitseminen saattaa rohkaista muita terroristeja vastaaviin tekoihin: “Kuvan nostaminen jalustalle on kutsu niille, jotka miettivät tällaisia spektaakkeleita. Se vahvistaa marttyyriuden ja julkisuuden liittoa.”

Franklinin huolta pönkittää vahva usko kuvien vaikuttavuuteen. Kuvajournalismin ammattilaiset tietävät John Paul Filon toukokuussa 1970 ottaman, sittemmin Pulitzerin voittaneen uutiskuvan. Otoksessa makaa Vietnamin sodan vastaiseen mielenosoitukseen osallistunut ja kansalliskaartin tulitukseen kuollut opiskelija, jonka ylle on kumartunut kauhistunut nainen (Girl Screaming over a Dead Body at Kent State). Monet pitävät otosta yhtenä 1900-luvun tärkeimmistä uutiskuvista, ja sen on sanottu ratkaisevasti vaikuttaneen julkisen mielipiteen kääntymiseen sotaa vastaan. David Domke (et al.) on kuitenkin osoittanut, ettei selkeää yhteyttä Filon otoksen ja yleisön sodanvastaisuuden välille ole olemassa. Itse asiassa kuva on voinut tukea niiden asenteita, jotka suhtautuivat myönteisesti sotaa käyvään hallitukseen ja kielteisesti rettelöiviin mielenosoittajiin. Kannattaa siis poistaa varmistin aseesta, jos joku väittää valokuvaa sinällään sodanvastaiseksi tai vaikkapa terrorismiin yllyttäväksi.

Myös Ozbilicin kuvan sisältö on saanut monet pohtimaan kuvajournalismin etiikkaa. Veikkaisin, että tyypillisin ajatuskulku menee seuraavaan tapaan: Kyseessä on uutiskuva, joka sisältönsä ja muotonsa puolesta luo viittauksia mainontaan, muodin kuvastoihin ja gangsterielokuviin. Kuvan terroristi on sonnustautunut istuvaan pukuun. Hän on ilmeisen sopusuhtainen, mallimainen. Otos laittaa terrorismin flirttailemaan populaarin, kevyen ja mielihyvää tuottavan kuvaston kanssa. Niiden yhdistäminen on vaarallista. Mielihyvä voi valua osaksi terrorismia ja keventää sen todellisuutta, jota luonnehtivat pelko, ahdistus ja kärsimys. Miksi tarjoilla terrorismia sellaisessa visuaalisessa muodossa, joka kenties mahdollistaa samastumisen?

Kysymykset ovat oikeutettuja, mutta nostattavat paljon vastakysymyksiä. Mitä perusteita on olettaa, että visuaalinen mielihyvä automaattisesti silottelee terrorismia? Eikö voisi yhtä hyvin ajatella, että juuri mainonnan kuvaston ja terrorismin rinnastaminen tekee kummastakin outoa, hieman epävakaata ja vaikeuttaa samastumista? Miksi olettaa, että esimerkiksi fundamentalistista islamia todistavat nuoret miehet aktivoituisivat juuri tällaisen kuvan inspiroimina?

Itse Ozbilicin kuvasta ei siis voi sanoa tukeeko se terrorismia, ehkäiseekö se sitä vai onko sen vaikutus jotain aivan muuta tai peräti nolla. Tästä huolimatta kuvan julkaiseminen ja palkitseminen noudattavat terrorismin logiikkaa kasvattamalla iskun näkyvyyttä. Tämän pulman kanssa eivät painiskele vain kuvajournalistit vaan koko journalismin kenttä, eikä siihen ole yksinkertaisia vastauksia.

Ozbilicin vahva otos yhdistelee kuvastoja monimielisesti ja asettaa kysymyksen siitä, miten terrorismia voi tai pitää kuvata. Yksi kuvajournalismin tehtävä on horjuttaa totuttuja esittämisen tapoja ja herättää keskustelua paitsi itse aiheesta myös sen esittämisen tavoista. Sitä tapahtuu nykyään aivan liian harvoin. Siksi olisin – tiukan harkinnan jälkeen – äänestänyt toisin kuin Stuart Franklin.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: