1 kommentti

Dekaanien käädyt ja yliopiston brändi


Screen Shot 2017-09-15 at 9.00.23

Istuin muutama vuosi sitten seurueessa, jossa teräviä ja suosittuja aikalaisnäytelmiä kirjoittanut dramaturgi luki ääneen Aalto-yliopiston sivulla olevaa yksityiskohtaista selostusta dekaanien uusista käädyistä. ”Miten tätä enää voi parodioida”, hän tiivisti, kun olimme vihdoin saaneet naurumme asettumaan.

Kuten dramaturgit hyvin tietävät, komiikka kumpuaa aina jonkin sortin yhteensopimattomuudesta. Lähinnä tutkijoista koostuva seurueemme nauroi ristiriidalle, joka repeää yliopiston arvovallan symbolien ja sen todellisen yhteiskunnallisen painonarvon välille. Rituaalikorut ovat muuttuneet koomisiksi tilanteessa, jossa yliopisto on menettänyt arvokkuutensa ja samalla merkittävän osan yhteiskunnallista vaikutusvaltaansa.

Arvovalta on rapautunut monista syistä. Pääosin se on murentunut siksi, että yliopiston keskeinen tehtävä ei ole tutkimus ja opetus vaan pyrkimys vastata sen ulkopuolelta lankeaviin vaatimuksiin, ennen kaikkea ministeriön keksimiin akrobaattitemppuihin ja bisneksen tarpeisiin. Kun yliopisto yrittää epätoivoisesti vastata ajan haasteisiin, se unohtaa, että sen keskeisin yhteiskunnallinen tehtävä on haastaa aika.

Kun yliopisto menettää arvovaltaansa, sen uskottavuus alkaa samalla rapautua. Yliopistojen johdot hoitavat uskottavuusongelmaa tulkitsemalla se imago-ongelmaksi. Palkataan mediakonsultteja, jotka suoltavat nosteista puhetta ja keksivät keinoja yliopiston markkinoimiseksi. Jotkut menevät tähän mukaan, mutta monet tutkijat ja opettajat nauravat – tosin pelokkaina ja hiljaa mielessään – tällekin touhulle. He tietävät, että konsulttien käyttäminen ei ratkaise yliopiston uskottavuusongelmaa vaan pahentaa sitä. Konsultit ovat itsessään viesti siitä, ettei yliopisto enää usko edes itse itseensä. (Tätä viestiä konsultit eivät tietenkään johdolle kerro.)

Kun monet fiksut ihmiset alkavat nauraa asiantuntijaorganisaatiolle, sen uskottavuus on jo rapautunut pitkälle. En tiedä, mitä ongelmalle voisi tehdä. En usko, että uskottavuuden palauttamiseen löytyy yksinkertaisia keinoja. Tilannetta ei helpota se, että jatkuva rakenteellinen ”kehittäminen” on väsyttänyt monet yliopistolaiset apaattisiksi. Odotetaan vain, mitä ylhäältä seuraavaksi tipahtaa ja yritetään jollain tavoin sopeutua siihen.

Ehkä ainoa tapa puolustaa yliopistoa vapaan tutkimuksen ja opetuksen paikkana – ja samalla sen arvokkuutta – olisi älyllinen rehellisyys. Tämä tarkoittaa aitoa ja avointa keskustelua yliopiston arvovallan rapautumisesta ja siihen johtaneista syistä. Jos yliopisto ei itse tähän kykene ja yrittää brändäämällä sekä itseään myymällä saada takaisin uskottavuuttaan, se uppoaa entistä syvemmälle.

Mainokset

One comment on “Dekaanien käädyt ja yliopiston brändi

  1. Kyllä on pointit paikallaan ja ajallaan! Vaikka So what -jatkoon ei juuri näy vastauksia, hyvä että keskustelua viritellään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: