Jätä kommentti

Somevaikuttajan menetetty maine


Bloggareista ja videobloggareista on tullut näkyviä vaikuttajia, jotka ohjailevat tuhansien tai miljoonien seuraajiensa ruoka- ja elämäntapavalintoja – ja vaikuttavat siinä ohessa myös ruokatrendeihin. Suuri näkyvyys ja sen mukanaan tuoma vaikutusvalta altistavat somevaikuttajat tosin myös tarkkailulle ja kritiikille.

Ja kriitikoiden riemu on suuri, kun ruoka- tai terveysbloggari paljastuu huijariksi. Näin kävi tunnetulle ruokavaikuttajalle Yovana Mendozalle, joka tunnetaan ennen kaikkea YouTubessa Rawvana -nimellä julkaisemistaan videoista. Hän on onnistunut hankkimaan kolme miljoonaa seuraajaa YouTubessa ja Instagramissa raakaravintoon pohjautuvan veganismin terveysvaikutuksia hehkuttavilla julkaisuillaan. Kohu syntyi siitä, että toinen somevaikuttaja otti hänestä kuvan hymyilemässä kalalautasen äärellä balilaisessa ravintolassa ja julkaisi sen myöhemmin. Video paljasti, että Mendoza yritti peitellä kalaa, kun tajusi, että se mitä tapahtui, ei olisi hyväksi hänen imagolleen.

Mendoza julkaisi nopeasti oman videon, jossa hän yritti selittää, että syö kalaa korkeintaan kerran kahdessa kuussa. Mutta imagotappio oli jo syntynyt, monet häntä seuraavat vegaanit raivostuivat. Kriitikot puolestaan pääsivät pilkkaamaan veganismia. Syntyi ’fishgate’, josta raportoitiin myös perinteissä uutismediassa.

Ilmiö ei liity mitenkään erityisesti pelkästään veganismiin, sillä itseoppineet terveysgurut edustavat monia erilaisia dieettejä. Julkkispsykologi Jordan Peterson on hehkuttanut lihadieettiä, joka paransi häneltä masennuksen. Jotkut näkyvät extreme-karppaajat ja paleogurut mainostavat myös lihan positiivisia vaikutuksia.

Samaan aikaan tieteellinen asiantuntijuus on kärsinyt inflaation ruokaan ja terveyteen liittyvissä asioissa. Verkon ja sosiaalisen median aikakaudella itseoppineet bloggarit, lyhyen koulutuksen saaneet ravintoterapeutit, elämäntapa-asiantuntijat ja muut (some)julkkikset ovat haastaneet tehokkaasti tieteeseen nojaavia asiantuntijoita ja (pitkän koulutuksen saaneita) ravitsemusterapeutteja.

Lisäksi tutkijoiden ja itsensä asiantuntijoina brändänneiden väliin sijoittuu joukko tieteellistä ja kokemusperäistä tietoa yhdisteleviä kenttäasiantuntijoita. Osa heistä haastaa avoimesti tieteen virallisia näkemyksiä ja ravintosuosituksia, osa taas myötäilee.

Tapaus kertoo kiinnostavasti uudenlaisesta julkkiskulttuurista ja sen lieveilmiöistä.  Somevaikuttajien markkinoimat dieetit synnyttävät muoteja ja houkuttelevat seuraajia, jotka eivät osaa erotella itseoppineen terveysgurun imagonrakennusta terveystiedosta. Muotidieettien seurausilmiönä syntyy erilaisia terveysvaivoja, joita lääkärit kohtaavat päivittäin.

Mediasosiologi Zeynep Tufekcion kutsunut YouTubea suureksi radikalisoijaksi, sillä sen toimintalogiikka suosii kärjistyksiä ja äärimmäisyyksiä, jotka herättävät tunteita, synnyttävät jakoja ja tykkäyksiä. Guardianiin tapauksesta kirjoittanut Arwa Mahdawi sanoo ilmiön ruokkivan ruokafundamentalismia. Kun keskiluokka tylsistyy elämäänsä, se alkaa etsiä puhtaita ja äärimmäisiä kokemuksia.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: