1 kommentti

Somekuplat – vahvin filtteri on omassa päässä


Kaikukammiosta, filtterikuplista ja sosiaalisista kuplista on puhuttu viime vuosina paljon. Usein oletus on, että nimenomaan internetin ja sosiaalisen median algoritmit tuottavat samanmielisten kuplia, jotka puolestaan vahvistavat poliittista polarisaatiota.

Facebookia, Googlea ja kumppaneita voi syyttää monista asioista, mutta tutkimus ei näytä kovin selkeästi tukevan oletusta, että nimenomaan algoritmit synnyttäisivät polarisaatiota. Saksalaissyntyinen mediatutkija Axel Bruns pyrkiikin kyseenalaistamaan kuplateesin tuoreessa kirjassaan Are filter bubbles real?(2019).

Brunsin mukaan näyttää siltä, että runsaasti sosiaalista mediaa käyttävät altistuvat yleensä monipuolisemmalle mediatarjonnalle kuin perinteistä mediaa käyttävät. Analyysi Saksan eri puolueiden kannattajien twitter-verkostostoista osoitti, että ainoastaan oikeistopopulistisen AfD-puolueen kannattajat tviittailivat omassa kuplassaan kun taas muiden puolueiden kannattajien verkostot limittyivät tiiviisti toisiinsa. Tutkimukset eivät myöskään osoita, että personointi olisi erityisen vahvaa Google-hauissa. Erilaisia tuloksia selittävät pääosin vain hakijan sijainti ja haun kieli.

Brunsin mukaan kaikukammiot lanseerannut oikeustieteilijä Cass Sunstein ja filtterikuplat tunnetuksi tehnyt aktivisti ja yrittäjä Eli Pariser perustavat teesinsä lähinnä anekdooteille. Samoin arkipuheessa algoritmien vaikutusta kupliin todistellaan juuri erilaisten satunnaisten esimerkkien varassa. Nämä satunnaiset esimerkit sitten yleistetään ilmiön olemassa olon todisteiksi.

Kilpailevaa maailmankuvaa tarjoileva tieto ja sitä kautta monipuolisempi mediatarjonta ei välttämättä saa meitä miettimään asioita uusiksi. Itse asiassa voi käydä päinvastoin. Tähän tulokseen päätyi Helsingin yliopistolla äsken vieraillut amerikkalainen sosiologi Chris Bail.

Bail kollegoineenaltisti joukon demokraattien ja republikaaninen kannattajia julmalle ihmiskokeelle. Kuukauden kokeeseen osallistuneet saivat pienen rahapalkinnon siitä, että seurasivat kilpailevan puolueen sanomaa suotavia twitter-botteja eli automatisoituja tilejä. Republikaanien mielipiteet muuttuivat entistä konservatiivisemmiksi, kun he olivat seuranneet kuukauden liberaalibotteja. Demokraattien mielipiteet muuttuivat niin ikään liberaalimmiksi republikaanibottien seuraamisessa, joskaan muutos ei ollut tilastollisesti merkittävä.

Kaikukammiot ja kuplat ovat toki todellisia ilmiöitä, mutta niitä on ollut aina. Meillä on aina ollut oma, rajoittanut tapa käyttää media ja puhua uutisista kaveripiirin kanssa. Kuplat perustuvatkin todennäköisesti vahvemmin median käyttäjien omiin valintoihin kuin algoritmeihin. Vahvimmat filtterit ovat omassa päässämme. Vahvistusharha saa meidät luottamaan ja jakamaan uutisia, jotka pönkittävät omia ennakkokäsityksiämme. Mediakriittisyys ulottuu lähinnä vain siihen tietoon, joka kyseenalaistaa oletuksiamme.

Kuplaantuminen ei myöskään palvele somealustojen bisneslogiikkaa, sillä omiin siiloihinsa juuttuneet käyttäjät eivät ole kaupallisesti niille yhtä kiinnostavia kuin monipuolisemmin verkottuneet käyttäjät. Sen sijaan somealustojen bisneslogiikka näyttää edistävän voimakkaita tunteita herättävien tekstien ja kuvien tuottamista ja jakamista, mikä puolestaan voi voimistaa polarisaatiota. Ilmiössä siis riittää vielä tutkimista.

One comment on “Somekuplat – vahvin filtteri on omassa päässä

  1. Mielenkiintoista! Samansuuntaista tutkimustietoa kuultiin kesällä Lausannessa Tiedetoimittajain maailmankongressissa, jossa omista vastaavista tutkimustuloksistaan kertoi Nir Grinberg. Harvardissa tutkijana tuolloin toiminut ja kesällä Israeliin palannut Nir puhkoi meidän kuulijoiden uskomuksia, joiden itse ainakin huomasin olevan yllättävänkin vahvat… Miten helposti sitä tämänkaltaiseen vahvistusvinoutumaan lähteekään mukaan – kunhan mielipide esitetään vakuttavasti ja faktan kaltaisena.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: