Jätä kommentti

Rakas yliopistoni, älä ole niin tyrkky


I-Heart-Uni

Rakastan Tampereen yliopistoa edelleen syvästi, vaikka rakastettuni onkin muuttunut paljon viime vuosien aikana. Minulla on ihanat työkaverit, hienot opiskelijat, luovat tutkimustiimit ja myös hallinto, joka on osoittanut toimivuutensa.

Paljon on suhteessamme vielä kehitettävää, mutta onneamme kohti olemme menossa, käsi kädessä.

Silti, rakkaani, saat minut joskus häpeämään käyttäytymistäsi julkisilla paikoilla, usein varmaan tahtomattasi. Vaikutat nykyään olevan niin kovin epävarma ja itsetunnoton. Todistelet osaamistasi ja hoet ”innovatiivisuuttasi” jokaiselle vastaan tulevalle ihmiselle. Olen hämmentynyt, koska aiemmin kuljit pää pystyssä ja tiesit osaavasi. Mitä sinulle on tapahtunut?

Ehkä et huomaa, että tällainen tyrkky käytös saattaa karkottaa juuri sellaiset sielut, joiden kanssa haluat olla tekemisissä. Tarkoitan omilla aivoillaan ajattelevia ja luovia tutkijoita, opettajia ja opiskelijoita. Omituinen käytöksesi peittää sen, mitä yrität viestiä: professionaalisuutesi, kiinnostavuutesi ja älysi viehätyksen. Siis juuri ne ominaisuudet, joiden takia aikoinani retkahdin sinuun tavalla, josta en ole vieläkään toipunut.

Olet oikeassa sanoessasi, ettei itsensä markkinoiminen ole helppoa nykymaailmassa, jossa kilpailu on kovaa. Juuri tästä syystä toivon, että miettisit muutamia seikkoja. (Anteeksi patronisoiva sävy. Yritän parantaa tapani.)

Itsensä markkinoinnissa ei pärjää kliseillä ja innovatiivisuus-toistoilla. Ne eivät profiloi ja auta erottumaan vaan liittävät sinut osaksi streotypioiden kymeä. Sitäkö todella haluat? Innovatiivisuuden hokeminen on menneisyyden kieltä, vaikka asia itsessään ei sitä olekaan.

Juuri itsensä markkinoinnissa on tärkeää ymmärtää, mitä todella osaa. Kun saat tämän puettua kohderyhmiä puhutteleviksi sanoiksi ja tunnemielikuviksi, osaaminen myy itse itsensä. Sitä ei tarvitse erikseen sokeroida. Näin osaamisen substanssi saadaan palvelemaan aidosti brändipääoman rakentamista, kuten markkinoinnin ammattilaiset sanoisivat.

Ja jos haluat tutustua älykkäisiin, rohkeisiin ja osaaviin ihmisiin, heille kannattaa viestiä taitavasti. Tällöin ei ole tärkeää vain se, mitä sanot, vaan se, miten sen sanot. Haluaisitko, rakkaani, mennä treffeille kliseeautomaatin kanssa, joka vielä pöhisee koko illan?

About Janne Seppänen

Professori, brändianalyytikko, viestinnän asiantuntija. www.polemis.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: