Jätä kommentti

Journalismi ja ihmisen aukot


20180220 The Parliament Building on February 2018.

20180220 The Parliament Building on February 2018.

Perussuomalaisten kansanedustaja kutsuu twiitissään hallituksen ministereitä perserei’iksi. Journalistiset mediat raportoivat tapahtuneen turtuneesti ja matalalla profiililla sen enempää kommentoimatta. Holtiton kielenkäyttö ei taida olla tämän puolueen kohdalla varsinainen uutinen.

Ehkäpä toimituksissa myös ajatellaan, että juuri julkisuus on se, mitä sanoja tällaisilla ilmaisuilla tavoittelee. Jos niihin kiinnitetään liikaa huomiota, sanojalle annetaan mahdollisuus uhriutua ja aktivoida kysymys sananvapaudesta. Tästä näkökulmasta voi olla viisasta mennä pienin otsikoin ja jättää alatyyli maatumaan sosiaalisen median kerrostumiin.

Asiassa on kuitenkin muitakin puolia.

Vihamielinen puhe rapauttaa poliittista kulttuuria ja toimii myös journalismin ydinarvoja vastaan, joihin kuuluu toisia kunnioittava, argumentoiva keskustelu. Siksi voisi odottaa, että pääkirjoitustoimittajat ja kolumnistit ottaisivat kynän käteensä ja puolustaisivat asiallista yhteiskunnallista keskustelua – ja samalla epäsuorasti journalismia itseään.

Kansanedustajan pidäkkeetön kielenkäyttö antaa myös äänestäjille lisenssin käyttää vihamielisiä ilmaisuja niin sosiaalisessa mediassa kuin sen ulkopuolella. Tämä kasvattaa yhteiskunnallisia vastakkainasetteluja sekä madaltaa kynnystä henkisen ja jopa fyysisen väkivallan käyttämiseen toisella tavalla ajattelevia ihmisiä kohtaan. Journalistien turtuminen tällaiseen poliittiseen asetelmaan on vaarallista.

Kyse ei siis ole siitä, että journalismi muistaa raportoida kansanedustajan vihamielisestä poliittisesta puheesta. Ratkaisevaa on, miten journalismi osaa ja haluaa analysoida sellaisen puheen yhteiskunnallista merkitystä ja siihen liittyviä kehityskulkuja. Mistä se kertoo?

Viime kädessä kyse on myös siitä, miten journalismi ymmärtää vastuunsa poliittisen keskustelun ylläpitäjänä ja sen pelisääntöjen rakentajana.


Kuvan tekijänoikeudet: eduskunnan tiedotus.

About Janne Seppänen

Professori, brändianalyytikko, viestinnän asiantuntija. www.polemis.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: