Jätä kommentti

Maski on viestintää


maskiMonet käyttävät maskia, mutta vielä useammat eivät ole halukkaita sitä kasvoilleen laittamaan.

Sen lisäksi, että maski on fyysisesti hankala, se kantaa mukanaan paljon kielteisiä merkityksiä. Maski kaventaa käyttäjänsä viestintää, koska se peittää merkittävän osan kasvoista, jonka ilmeet ovat ruumiillisen kommunikaation kannalta aivan ratkaisevia. Siksi maskin pitäminen ei ole pelkästään fyysisesti vaan myös vuorovaikutuksen kannalta tukahduttavaa, mikä monista tuntuu monimutkaiselta, jopa ahdistavalta.

Samalla kun maski amputoi käyttäjänsä viestinnällistä rekisteriä, se on itsessään voimakas viesti. Tuskin mikään muu asia muistuttaa viruksen olemassaolosta niin vahvasti kuin maski. Monet eivät tällaista muistutusta kaipaa, etenkään tilanteessa, jossa kaikkia muita rajoituksia ollaan purkamassa ja tartuntojen määrä vähäinen. Maski myös herättää kysymyksen, kantaako ihminen virusta vai suojautuuko hän siltä. Maski ja stigma kulkevat käsikkäin.

Kolmas merkitys maskille tulee sen lomittumisesta osaksi ihmisen ruumista. Liberaalissa, vapautta vaalivassa demokratiassa yksilön kehollinen itsemääräämisoikeus on – tai ainakin sen pitäisi olla ­– loukkaamaton. Jos valtiovalta kajoaa siihen määräyksillä tai edes suosituksilla, ne kohtaavat tiedostettua ja osin tiedostamatonta vastarintaa. Ne antavat muistutuksen poliittisista järjestelmistä, joissa ihmiset vetävät konemaisesti maskin päälle heti ensimmäisestä käskystä.

*

On vaikea kuvitella, millä muilla keinoin ongelmat voidaan ohittaa kuin vahvistamalla maskin neljättä, vielä iduillaan olevaa merkitystä. Jo nyt maskin käyttö viestii toisista välittämistä, sosiaalista vastuuta ja yhdessä ponnistelua taudin voittamiseksi.

Jos joutuisin miettimään kampanjaa, miten kutsua ihmisiä käyttämään maskia, voisin kehittää jotain seuraavan kaltaista: Osoita, että välität. Käytä maskia! Sloganin pohjaksi rakennettaisiin kuvasto, jossa samastuttavissa olevat ihmiset ja ryhmät pitäisivät maskia erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Mukaan kovaa faktaa, huumoria tietenkään unohtamatta.

Huumorihan on tunnetusti tehokkain keino saattaa perille myös sellainen sanoma, joka vastaanottajasta ei heti kättelyssä tunnu kovin mukavalta.


Kuva: https://www.admiddleeast.com/design-goes-viral-coronavirus-face-masks-that-work-with-face-recognition-technology

 

About Janne Seppänen

Professori, brändianalyytikko, viestinnän asiantuntija. www.polemis.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: